چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
آیت الله سبحانی

حوزه/ این مرجع تقلید آیه « لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ » را در راستای نقد مسیحیت عنوان کردند و گفتند: سوره توحید خط بطلانی بر مسئله تثلیث کشیده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی چهارشنبه شب در برنامه «چشمه معرفت» که از شبکه دوم سیما پخش شد، در ادامه تبیین اعجاز قرآن کریم، اظهار داشتند: غالبا اعجاز قرآن را در فصاحت و بلاغت خلاصه می کنند؛ البته این مقام عظیمی است که قرآن از نظر زیبایی لفظ، عمق معنا و شیوایی سخن در درجه ای است که تاکنون بشر نتواسته به این شیوایی سخن بگوید.

ایشان تصریح کردند: شاید در روزهای نزول قرآن، وجه اعجاز قرآن همین مسئله فصاحت و بلاغت و به تعبیر بنده زیبایی کلام، عمق معنا و شیوایی سخن گفتن به عنوان مسئله ای مبتکرانه بود که البته تاکنون نیز به قوت خود محفوظ مانده است.

معظم له بر لزوم توجه به دیگر ابعاد اعجاز قرآن کریم تاکید کردند و ابراز داشتند: هنگامی که پیامبر اکرم(ص) از طرف خداوند مامور هدایت بشر شدند، جهان را بت پرستی فرا گرفته بود؛ مشرکان عرب 360 بت اطراف کعبه داشتند.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه یهود خود را موحد می داند، گفتند: غالبا یهود علاقه به تشبیه و ترسیم دارد که خدا را در غالب جسم برای مردم معرفی کند؛ تورات کنونی نیز گواهی می دهد که یهود، خدا را به نوعی جسم می داند که حتی در خیمه یعقوب فرود آمده و با وی کشتی می گیرد.   

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه مسیحیت نیز قائل به ترسیم و تشبیه و خدایان سه گانه است، گفتند: خدایان سه گانه بدین معنا است که مسیحیت قائل به خدای پدر، پسر و روح القدس می باشد.

ایشان افزودند: با بعثت رسول اکرم(ص)، به ایشان ندا رسید که بگو خدا یکی است و همه حوائج باید در آستان خدا پیاده شود؛ حتی اگر توسل به انبیاء و اولیاء می کنید باید موثر واقعی را خدا بدانید.

معظم له آیه « لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ » را در راستای نقد مسیحیت عنوان کردند و گفتند: همه جهان در اختیار خدا است و همه جهان ذات اقدس الهی را پرستش می کند.

این مرجع تقلید بر لزوم توجه به سوره توحید تاکید کردند و گفتند: عقاید مسلمانان در قالب سوره توحید است و به همین دلیل باید توجه بیشتری به این سوره داشته باشیم.

حضرت آیت الله سبحانی افزودند: سوره توحید خط بطلانی بر مسئله تثلیث کشیده است.

ایشان تصریح کردند: اعجاز قرآن را از همین راه باید ثابت کنیم که پیامبر امی درس نخوانده، توحید را در جامعه بت پرستی عرب مشرک، یهودی مجسم و نصرانی قائل به تثلیث مطرح کرد و گسترش داد.

معظم له با اشاره به اعجاز قرآن کریم در خصوص عالم طبیعت، گفتند: پیامبر امی درس نخوانده و مکتب نرفته می گوید ستارگان در آسمان عمود و پایه ای ندارند و معلق هستند در حالی که در آن زمان، همه جهان تحت تاثیر نظریه هیئت بطلمیوس بودند.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه اصولا اسلام آئینی است که عقیده اش بسیط اما تکلیفش آسان است، گفتند: بسط عقیده در مقابل تثلیث است؛ عقیده اسلام در قالب سوره توحید است.

حضرت آیت الله سبحانی تصریح کردند: مشرکین، مسیحیت و یهود پیچیدگی هایی در عقاید خود دارند در حالی که عقاید اسلام روشن است.

ایشان با بیان اینکه تکلیف در اسلام بسیار آسان است، گفتند: اکنون ماه مبارک رمضان است کسانی که قوه و قدرت ندارند می توانند مسئله را حل کنند.

معظم له با تاکید بر اینکه اسلام دینی آسان از نظر عقیده و تکلیف است، خاطرنشان کردند: مسلمانان بگویند شعار ما عقیده ای بسیط، روشن و تکالیفی آسان است.

انتهای پیام313/33  

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha